DUNLOP ROADSMART III OP ST1300 PAN EUROPEAN

Producttest, hoe bevalt dat ?

Na een kleine 10.000 km dienst en met zicht op een paar duizend kilometers in de Vogezen werden mijn Bridgestone T30’s op vraag van zaakvoerder Johan Geerinck vervangen door de Roadsmart III’s.  Hij was, na de tests op circuit met diverse motoren enorm enthousiast en wou graag weten wat mijn indruk van deze banden zou zijn.  Doorgaans rijd ik woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden. 

Ik kon de banden een eerste keer testen in warme tot zeer warme omstandigheden, mét bagage en duo. In combinatie met het eigengewicht van de ST1300 mag je dus spreken over “zware” omstandigheden.
Een indruk over de prestaties op nat wegdek volgt later maar op dit vlak hebben de roadsmarts al zeer goed gepresteerd in diverse tests.

Hier gaan we …
1. Lage snelheid, trage manoeuvres
(denk aan slenteren tussen files en een plaatsje zoeken op een overvolle parking )
Onmiddellijk valt op dat de neiging om ongewild te gaan slalommen afwezig is, ook weinig last van putten in het asfalt of lengterichels. Met deze banden stuurt de Pan gewoon met veel vertrouwen in die richting die ik in gedachten had, ook met bagage (3 koffers en tanktas ) en duo … lekker !  Minder vermoeide armen, geen zweet op het voorhoofd en je kan dus als een “pro” lekker cool voor je uit blijven staren ;-)

2. Ronde punten en korte (haarspeld-) bochten

De banden geven de motor een “rond” en natuurlijk stuurgedrag, geen neiging om in de bocht te vallen of een bepaalde hellingshoek aan te willen houden. ‘t Is een beetje moeilijk uit te leggen misschien maar je zou kunnen zeggen dat de motor bij elke snelheid en bij elke hellingshoek evenveel input vraagt om bij te sturen. De Pan European voelt met deze banden heel gecontroleerd aan en eigenlijk vergeet je de factor “band” waardoor je meer van de route kan genieten. Bij een volgeladen ST1300 resulteert dat in minder vermoeidheid in armen en schouders.

Zelf hou ik ervan om bij het uitkomen van een bocht met weinig gas het inkomend motorvermogen te “controleren” met de achterrem. Dat levert bij deze band in ieder geval geen ongewilde reacties op, geen onderstuur of overstuur.

3. Hogere snelheden (90 km/u en meer dus …)

Kenmerkend voor een Pan European is het feit dat deze motoren elk excuus aangrijpen om met het hoofd te gaan schudden. De ene heeft hier meer last van dan de andere en het is niet de bedoeling om daar uitgebreid op in te gaan. In ieder geval heb ik dit proberen uitlokken, wat niet gelukt is : niet met de ruit hoog of laag, niet bij het passeren van een vrachtwagen en ook over lengterichels ging alles prima, op dit vlak hebben banden de laatste jaren toch écht veel vooruitgang geboekt ! Lange snelle bochten zoals ruime op- en afritten gaan met deze banden als op rails, maar dat doet een ST1300 eigenlijk altijd wel goed. Ook in deze situatie gaat bijsturen gemakkelijk en beheerst.

4. Vochtige omstandigheden en lichte regen

Op een regenachtige dag kon ik de Pan over de kleinste asfaltwegen van de Vogezen sturen, de wegen die op de gekende Michelinkaarten wit aangegeven staan.  Hier en daar een plas, soms opdrogend waar de zon door de bomen schijnt en een enkele keer een groene mosvorming in het midden van de weg.
Prima !  De banden geven, alweer, veel vertrouiwen en geven goed door wat er gebeurt tussen rubber en asfalt.  Ging het achterwiel even een stapje opzij, omwille van mos of natte plekken, dan werd dat onmiddellijk hersteld zonder na te wiegen.  Gevolg : maximaal genieten van de rust en de mooie bochten.

Samengevat zijn mijn ervaringen met de Roadsmart III van Dunlop ronduit positief. Je krijgt de indruk dat je zware toermachine dertig kilo lichter weegt, zeker bij traag manoeuvreren, en je raakt duidelijk minder snel vermoeid in de armen door de mooie constante input die de band vraagt. Hierdoor rijd je als vanzelf met meer vertrouwen en kan je langer genieten van een rit.

Kris
ST1300
20 jaar rij-ervaring, voornamelijk woon-werkverkeer
Rijdt ongeveer 10.000 km per jaar.