Grip voor iedereen, overal ...
Dat een Dunlop Mutant goed presteert op de Suzuki V-strom wisten we al, maar wat als we die band op de immer populaire BMW GS monteren ? We zochten het voor u uit.
Na zo'n 12.000 km te hebben gereden met de Michelin Pilot Road 4 trail was de 1200 GS aan een nieuwe set rubbers toe. Een flinke nagel in de achterband was voldoende om op zoek te gaan naar vervanging. De Michelins hadden zich, als licht aangepaste toerbanden voor allroads, prima gedragen bij elke rit én ze hielden het flink wat kilometers uit. Het stuurgedrag was goed al had ik soms last van groeven in het asfalt wanneer deze in de bocht de grip kwamen verstoren.
#circuit, #gietende regen, #GSX-R1000 in racetrim ...
De Mutant had al indruk op me gemaakt toen we met het raceteam, op het circuit van Francorchamps met de GSX-R1000, in de gietende regen de Mutant monteerden als regenband! Voor alle duidelijkheid, ik ben geen racepiloot, ik was daar voor de verslaggeving, 't is maar dat je het weet. Dat zo'n band échte piloten in zo'n omstandigheden voldoende vertrouwen geeft om er vol voor te gaan, dat betekent toch iets lijkt me ... Dus, byebye Michelins, welkom Dunlops !
Ze zien er best goed uit ...
Laat ons eerlijk zijn, we doen wel gekkere dingen om onze motor er "écht" uit te laten zien, zeker bij de allroads wordt er flink wat geld uitgegeven om de juiste looks te verkrijgen : Valbeugels, mistlichten, verstralers, carterbescherming, enduro-voetsteunen, ... Als de banden er dan ook nog eens lekker uitzien, dan is dat mooi meegenomen, geef maar toe. Met zijn roots in het supermotard-milieu zit het op dit vlak bij de Mutants helemaal goed : lekker diepe groeven, mooi patroon, prima zo!
Mud and Snow kwalificatie ...
De mutants hebben een kwalificatie M+S dus dat moeten ze dan maar waarmaken. De banden werden gemonteerd in de winter van 2022 en hebben zich dus al volop kunnen bewijzen in de regen, kou en zelfs op glad wegdek (niet slim, maar het gebeurt dat je verrast wordt). Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk. Als "kapitein slow" van de bende hier, tussen al die ex-piloten is dat amper een referentie, maak ik er geen sport van om in de regen de held uit te hangen, maar voor het eerst in mijn 25 jarige carrière als woon-werkrijder betrap ik er mezelf op dat ik op de oprit naar de snelweg de buitenbocht durf te nemen om enkele auto's voorbij te steken. Ook op de dagelijkse landelijke wegen, waar tractoren al eens wat moddersporen durven achterlaten, merk ik dat ik ontspannender achter het stuur zit en me meer focus op "door de bocht kijken" dan als een beginneling speur naar modder, putten en andere valkuilen in het wegdek.
Tot daar mijn argumenten om deze banden aan te bevelen aan motorrijders die het allemaal beschaafd houden en kiezen voor maximale veiligheid.
Voor échte offroad helden bestaan er wellicht andere bandensets, maar wanneer ik occasioneel een veldweg met gras, grind en wat lichte modder moet doorsteken schenken deze banden me het vertrouwen waarnaar ik op zoek ben.
Extraatje ...
De piloten en de mecano's van het Bike-Parts racing team wisten me overigens te vertellen dat de Mutants niet vies zijn van een wat lagere bandendruk. Misschien een tip voor de gevorderde piloten, maar ik hou het bij de aanbevolen spanning, dat is al spannend genoeg.
Conclusie
Deze Mutants imponeren me. Banden evolueerden de laatste 20 jaar enorm en uit ervaring weet ik dat ieder setje zorgvuldig gekozen nieuwe banden telkens weer wat toevoegen aan veiligheid en stuurgemak. Toch durf ik te zeggen dat ik deze keer écht tevreden ben met de banden, ze doen het overal zeer goed, maar wat ze op nat wegdek presteren heeft een diepe indruk gemaakt. Ik heb nooit schrik gehad van winterse natte ritten, maar nu heb ik er ook vertrouwen in, voila!
Groetjes en tot ziens "on the road".