Hét evenement van het jaar moest dit gaan worden voor het team van motorfietshersteller Bike Parts uit Zele. Vorig jaar scoorden we hier een tweede plaats en dat wilden we o zo graag evenaren of, liever nog, beter doen !
Sponsors, fans en Vip-genodigden waren talrijk aanwezig, zo'n 120 mensen bemachtigden een Vip-uitnodiging en werden verwend met een bezoek aan de paddock en kregen een lekkere barbecue geserveerd.
De trainingen en kwalificatie verliepen zeer hoopvol ...
we scoorden met een kwalificatietijd van minder dan 2'30" een behaalden zo de 4e tijd in de Trophy-klasse en 5e algemeen. Aangezien een kwalificatie een spurtje is in vergelijking met een race van 6 uur waren de verwachtingen van het team terecht hoog gespannen.
De start van de race ...
ondanks de vlekkeloze proefstart in de opwarmingsronde zagen we een haperende start tijdens de race zelf. Piloot Nicky De Wit uit Lokeren miste de aansluiting met de top en moest zich al direkt een weg banen tussen de middenmoot. Toen liep het mis ... Een andere deelnemer ging in de fout in "Les Combes", de eerste chicane na de rechte lijn en befaamde bochten als de "Eau Rouge" en de "Raidillon", en knalde in de flank van onze motor.
Minutenlang stond het team te wachten in de pitbox op nieuws dan duurt elke minuut te lang ...
Eerst werd de motor binnengebracht en dat beloofde weinig goeds, geen beginnen meer aan en race over and out.
Nog langer wachten was het op nieuws van de piloot en dan duurt elke seconde te lang ...
Uiteindelijk kwam het nieuws dat Nicky afgevoerd werd naar het ziekenhuis van Luik voor controle en even werd er gevreesd voor breuken. Na controlefoto's van de rug en de nek kwam de eerste geruststelling, geen blijvende letsels. Diverse onderzoeken later bleek er ook geen sprake te zijn van bloedingen en kon Nicky huiswaarts keren met zijn familie, zei het dan stevig dooreengeschud.
Tonny Van Ooijen sprak de talrijk opgekomen fans moedig toe ...
Meer dan 100 fans waren komen opdagen en ook zij stonden met ongeduld te wachten op positief nieuws. Het was de vader van tweede piloot Tim die iedereen geruststellend toesprak en meteen blijk gaf van een groot incasseringsvermogen, iets wat duidelijk afstraalde op de rest van het team. Zijn woorden werden met een spontaan applaus kracht bijgezet.
Volledig naar de geest van een raceteam werd de zware tegenslag geïncasseerd, maar een dag moet gewoon verder ...
Eens de geruststellende berichten over de toestand van onze rijder doorkwamen werd er tijd gemaakt voor de bezoekers. Wie dat wou kon even een blik werpen in de pitbox. De deuren van de truck (met dank aan de firma Van De Kamp uit Druten, Nederland ) gingen open en in de tent, die normaal als werkplaats fungeert, kon genoten worden van een voortreffelijke barbecue.
Rond 16u dan kregen we te horen dat Nicky vanuit het ziekenhuis op weg was naar huis. Zo kreeg iedereen nog even tijd om van de race te genieten. Iedereen behalve misschien onze "Team Hospitality Manager" Jannes en manusje-van-alles Dirk De Paepe die zich echt uit de naad gewerkt hebben om het iedereen naar zijn zin te maken.
De race werd uiteindelijk gewonnen door MOTOTECH EWC TEAM, voor o.a. VILTAIS EXPERIENC ES 333 die ook in onze klasse reden. Kijkend naar de rondetijden had er voor ons beslist een podiumplaats ingezeten, ... maar de prijzen worden, zoals steeds, aan de finish gedeeld ...
die van deze dag uiteindelijk een geslaagde dag hielpen maken ! Sponsors uiteraard, zonder dewelke een raceteam niet kan bestaan, maar ook dank aan de talrijk opgekomen fans die ons normaal alleen via de facebookpagina kunnen volgen, altijd welkom overigens om onze pagina te liken en te delen om ons te steunen.
Toch nog een scherpe chrono !
We willen toch ook het "kernteam" eens in de spotlight zetten, immers ... wanneer de dag voor iedereen "op zijn einde loopt" wacht hen steeds het karwei van opruimen en inladen. Al het gereedschap, de motor en de banden, écht alles moet weer in de truck en in de bestelwagens. Spreekwoordelijke kers op de taart is telkens het afbreken van de enorme tent die aan de vrachtwagen hangt. Mocht hiervoor een competitie bestaan ... wel dan zouden we beslist een scherpe chrono neerzetten !
Tot een volgende keer !