Daar waar de piloten hierbij aan de slag gaan met een plattegrond van het circuit, om samen de ideale lijn, instuur -en rempunten te bepalen, gaat het technische team bovendien aan de slag met de data verkregen uit telemetrie. Hierbij verzamelen meerdere sensoren gegevens over de beweging van de vering, gasstand, remdruk, motortemperatuur, hellingshoeken, … noem maar op.
De daaruit volgende grafieken laten kenners toe om haarfijn te analyseren hoe, in dit geval de vering, zich op ieder segment van het circuit gedraagt. Diepte en snelheid van inveren wordt gemeten, maar ook op welk punt de vering dreigt door te slaan of te weinig demping heeft.
Op basis van de data verkregen tijdens de ochtendtraining gingen we aan de slag met de hoek van de motor ten opzichte van de baan, dit met het doel de geometrie aan te passen aan de wensen van de piloten, de eisen van het circuit en de toch wel typische karakteristieken van de Dunlop banden.
Het resultaat ?
Piloot Nicky, om er één te noemen, reed met deze aanpassingen later op de dag niet minder dan 10 seconden sneller dan de training deze morgen !!!